Analisis Semangat Siswa Kelas V SDN 030613 Medan Saat Pemanasan Sebelum Olahraga

Tita Diah Alia Putri ( a:1:{s:5:"en_US";s:39:"Universitas Islam Negeri Sumatera Utara";} )
Rahmi Fadiah Nasution ( Universitas Islam Negeri Sumatera Utara )
Chailla Sabrina ( Universitas Islam Negeri Sumatera Utara )
Assyfa Ramadhina ( Universitas Islam Negeri Sumatera Utara )
Suyono ( Universitas Islam Negeri Sumatera Utara )

Abstrak

Students' enthusiasm in following the warm-up before exercise plays an important role in the effectiveness of physical education learning. This study aims to analyze the factors that influence the enthusiasm of grade V students of SDN 030613 Medan when warming up before exercising. The study used qualitative methods with direct observation techniques of students' warm-up activities as well as in-depth interviews with PE teachers. Data were collected to understand the role of learning environment, teaching strategies and social interaction in shaping students' motivation. The results showed that students' enthusiasm was influenced by the teacher's approach in leading the warm-up, the classroom atmosphere established before physical activities, as well as students' understanding of the benefits of the warm-up. The findings provide recommendations for PE teachers to develop more interactive and fun warm-up methods to increase students' participation and readiness in physical education learning.

Referensi

Asifa, A. S., & Sisno. (2020). Menumbuhkan Semangat Belajar Untuk Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Cermin: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi Pendidikan, 1.

Cresswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. CA: Sage.

Haff, G. G., & Nimphius, S. (2012). Training Principles for Power. Strength & Conditioning Journal, 34(6), 2–12. https://doi.org/10.1519/SSC.0b013e31826db467

Kiswantoko, D., & Wijaya, M. (2018). Perbandingan Pemanasan Bermain Dan Pemanasan Classic (Statis Dan Dinamis) Terhadap Minat Dalam Pembelajaran Renang Gaya Dada Pada Kelas Viii Di Smp Negeri 3 [Broadcast]. Seminar Nasional Pendidikan Jasmani.

Maulana, M. I. (2018). Minat Peserta Didik Kelas V Dalam Mengikuti Pembelajaran Pjok Dengan Pemanasan Yang Dimodifikasi Di Sd Negeri Gadingan Wates Tahun 2018.

Muskanan, K. (2015). Analisis Motivasi Berprestasi Atlet Pusat Pendidikan dan Latihan Olahraga Pelajar Provinsi Nusa Tenggara Timur. JKAP (Jurnal Kebijakan Dan Administrasi Publik), 19(2), 105. https://doi.org/10.22146/jkap.7608

Nurmayanti, & Iswatiningsih, D. (2025). Menumbuhkan Semangat Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7, 563–571.

Rahmadani, S., Marpaung, S. I., Silalahi, R. D. P., Putri, N. A., & Siregar, F. S. (2024). Pentingnya Aktivitas Pemanasan (Warming Up) dalam Mendukung Keberhasilan Kegiatan Olahraga di Sekolah Dasar. Student Research Journal.

Rezki, R., Jatra, R., Sari, M., Haqqi, M., & Muafa, F. F. (2022). Pentingnya Aktifitas Pemanasan Dan Pendinginan Dalam Berolahraga Pada Guru Olahraga Dayaun. Wahana Dedikasi: Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 5(1), 87. https://doi.org/10.31851/dedikasi.v5i1.7084

Rosdiani, D. (2014). Perencanaan Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Alfabeta.

Saputra, G. Y., & Aguss, R. M. (2021). Minat Siswa Kelas VII Dan VIII Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan SMP Negeri 15 Mesuji. Journal Of Physical Education, 2(1), 17–25. https://doi.org/10.33365/joupe.v2i1.797

Solihin, M. (2019). Pengaruh Pemanasan Menggunakan Permainan Kecil Terhadap Tingkat Kesiapan Siswa Dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/issue/archive

Sovensi, E. (2018). Pelaksanaan Modifikasi Permainan Kecil dalam Pembelajaran Penjasorkes. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 1(2), 96–107. https://doi.org/10.31539/jpjo.v1i2.159

Undang-undang No. 20 tahun 2003. (2003). Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Widodo, A. (2018). Makna Dan Peran Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Insan Yang Melek Jasmaniah/Ter-Literasi Jasmaniahnya. Motion: Jurnal Riset Physical Education, 9(1), 53–60. https://doi.org/10.33558/motion.v9i1.1432

Winatha, K. R., & Setiawan, I. M. D. (2020). Pengaruh Game-Based Learning Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 198–206. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p198-206

Yudanto. (2011). Model Pemanasan Dalam Bentuk Bermain Pada Pembelajaran Sepak bola Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8.

Zuriaturizky, F., & Ghasya, D. A. V. (2024). Tingkat Motivasi Mahasiswa dalam Melakukan Aktivitas Olahraga. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 10(1), 37–46. https://doi.org/10.59672/jpkr.v10i1.3411


Keywords  :  
Kata Kunci: Pembelajaran, Outdoor Education, Motorik., semangat siswa, pemanasan, pendidikan jasmani.
Galleys  :  
Diterbitkan  :  
2025-07-26
Cara Mengutip  :  
Tita Diah Alia Putri, Rahmi Fadiah Nasution, Chailla Sabrina, Assyfa Ramadhina, & Suyono. (2025). Analisis Semangat Siswa Kelas V SDN 030613 Medan Saat Pemanasan Sebelum Olahraga. Jurnal Muara Olahraga, 7(2), 344–353. https://doi.org/10.52060/jmo.v7i2.3023
Terbitan  :