PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID PADA MATERI SKETSA DAN ILUSTRASI

Yuni Iswani ( Universitas PGRI Sumatera Barat )
Heri Mulyono ( Universitas PGRI Sumatera Barat )
Mourend Devegi ( Universitas PGRI Sumatera Barat )

Abstract

The purpose of this study is to produce valid android-based learning media on sketch and illustration material for class X DKV. To produce practical android-based learning media on sketch and illustration material for class X DKV. This research method uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE development model. The subjects of this study consisted of 3 media validation people, 3 material validity people, 1 teacher practicality person and 32 student practicality people. The results of this study show the average value of the media validation test by the validator is 88.03% with a very valid category while the material validation is 97.69% with a very valid category. The teacher practicality test is 98.33% with a very practical category While the student practicality is obtained at 93.23% with a very practical category. Android-based learning media is suitable for use as a learning medium. improving the quality of learning, with the use of more interactive and efficient media for teachers and students, and is able to reach more students in areas that are difficult to access.

References

Amin, M., Sidik, A. P., & Kembaren, B. (2022). Rancangan Media Pembelajaran Iqra’ Yang Baik Dan Benar Berbasis Android. SITEKIN: Jurnal Sains, Teknologi Dan Industri, 19(2), 419–423.https://ejournal.uinsuska.ac.id/index.php/sitekin/article/view/17890

Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 994–1003. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.492

Apriliyanti, V. W., Herlambang, A. D., & ... (2023). … Metode Pembelajaran Peta Konsep terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Desain Komunikasi Visual di SMKN 7 Malang. … Informasi Dan Ilmu …, 7(5),24282434.https://jptiik.ub.ac.id/index.php/jptiik/article/download/12741/5793

Arnaz, A., Wahyuni, Y., Khairudin, K., & Fauziah, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berupa Aplikasi Android Menggunakan Kodular Pada Materi Relasi dan Fungsi Untuk Siswa Kelas VIII SMP. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 185. https://doi.org/10.33087/phi.v6i2.226

Citra Purnama, W., Annas, F., Musril, H. A., & Darmawati, G. (2023). Perancangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Android Menggunakan Kodular Kelas X Di Sma N 1 Iv Koto. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(2), 1304–1311. https://doi.org/10.36040/jati.v7i2.7246

Khotimah, S. K. S. H. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran, Inovasi di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2149–2158. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/857

Kunto, I., Ariani, D., Widyaningrum, R., & Syahyani, R. (2021). Ragam Storyboard Untuk Produksi Media Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 108–120. https://doi.org/10.21009/jpi.041.14

Latip, A. E., Putri, K. A., & Hokiani, F. (2024). Pengembangan Bahan Ajar E-Handout Berbasis Kodular untuk Sekolah Dasar Fase C pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation, 3(1), 16. https://ejournal.uinsuska.ac.id/index.php/sitekin/article/view/17890

Mansur, H., & Rafiudin, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Infografis untuk Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 37. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i1.443

Mujiono, A., & Rohman, Y. L. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Hiragana dan Katakana Berbasis Kodular Kana Tank. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 10(1), 20–27. https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.67206

Muyasir, M., & Musfikar, R. (2022). Perancangan Aplikasi Media Pembelajaran Dasar Desain Grafis Berbasis Android Menggunakan Web Kodular. JINTECH: Journal Of Information Technology, 3(1), 22–28. https://doi.org/10.22373/jintech.v3i1.1564


Keywords  :  
Keywords: Learning Media, Android Apps, Materi Sketsa dan Ilustrasi Media Pembelajaran, Android, DDKV
Galleys  :  
Published  :  
2025-04-01
How to Cite  :  
Iswani, Y., Mulyono, H., & Devegi, M. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID PADA MATERI SKETSA DAN ILUSTRASI. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 6(1), 153–163. https://doi.org/10.52060/jipti.v6i1.2825
Issue  :